2012. augusztus 15. 11:31 - joshibarat

Köszönet Baje Úr!

Prasanna : Be the change

Erről az albumról számos oldalon olvastam már régebben elismerő kritikát, illetve néhány számot volt szerencsém meg is hallgatni róla, viszont letöltő linket több napos keresgélés után sem találtam hozzá. Így hát ezúton szeretném megköszönni Nemtombaje cimbinek, hogy átküldte nekem mailben az album letöltő linkjét. Mielőtt azonban rátérnék, hogy mitől is olyan különleges ez a lemez, egy rövid infó az előadóról :

prasanna.jpg

A Prasanna név (teljes néven - Prasanna Ramaswamy) egy indiai gitárművészt takar, aki 10 éves kora óta játszik a hangszeren. Pályafutása első szakaszát a dél-indiai karnatikus zene határozta meg, később, pedig olyan improvizatív stílusú előadók voltak rá hatással, mint Ravi Shankar, Jimmy Hendrix, vagy Pat Metheny. Zenei tanulmányainak egyik fontos állomása a bostoni Berklee College Of Music volt, ahol magasabb szintre fejleszthette hangszeres képzettségét. Megszámlálhatatlan karnatikus zenei kiadványon és rengeteg jazz albumon szerepelt már, illetve saját néven futó szóló lemezeit is nehéz lenne összeszámolgatni.

Gitárjátékában ugyanolyan természetességgel jelennek meg az érzéssel teli indiai, afrikai, vagy éppen latin-amerikai dallamok, mint az elképesztően technikás, nyakatekert jazz groovok. Ezt mi sem példázza jobban, mint 2004-ben készült szólólemeze, a Be The Change.

A lemez elkészítéséhez magasan képzett, virtuóz hangszereseket kért fel, köztük Grammy díjas művészekkel. Gyakorlatilag egy albumnyi színvonalas örömzenélést hallhatunk, pozitív életérzést sugárzó hangulattal, réz- és fafúvós hangszerekkel, egzotikus díszítésekkel és jazzes improvizációkkal.

Az album némelyik szerzeményénél olyan bonyolult szintű dallamok hallhatóak, amelyek megragadása először túl nagy falatnak tűnhet sokak számára. Ilyen pl. a pörgetett indiai gitártémákat bontogató "Ragabop", a végtelenül szabadjára engedett "Uncensored", vagy a repetitív alapú "Ta ka ta ki ta Blues", aminek főszereplője egy randalírozó szaxofon.

Hozzám egyébként a közérthetőbb darabok jóval közelebb állnak. Rögtön a lemez első száma ("Pangaea Rising") az ilyenek közé sorolható - ízléses akusztikus betéteivel, hangulatos fuvola témázgatásaival és kacérkodva táncoló klarinét szólamaival. Ennnek a számnak egyébként van egy fajta ellazítós karibi feelingje is.

A másik kedvenc muzsikám a "The Grapevine", ahol az andalító gitármelódiák és a jó kedélyű fuvola témázgatások gondoskodnak a könnyed hangulatról, míg a szaxofon és a klarinét a nyüzsgősebb jazz világa felé irányítja a hallgatót.

A számok többsége instrumentális, ez alól csak két tétel jelent kivételt. Mindkettőnél Prasanna feleségének, Shalini-nek a kellemes, egzotikus hangját élvezhetjük, a "Satyam" című tételt ráadásul ketten énekelték fel közösen. Nem kevésbé hangulatos a másik darab se, a "Bliss Factor - Part II.", ahol megint csak Shalini megtisztító dallamait hallhatjuk, illetve az indiai dallamvilágot hozó gitárharmóniák is itt erősödnek ki leginkább.

Külön érdekesnek találom egyébként, hogy a higgadtabb számoknál Derico Watson kiegyensúlyozott dobjátékát hallhatjuk, míg a mozgalmasabb darabokhoz a felszabadultan rögtönző Ralph Humphrey ultratechnikás ritmusai szolgáltatják az alapot. Mindketten a professzionális dobolás magasiskoláját művelik, néha olyan ritmustördelésekkel, hogy az átlag hallgató el tud benne veszni.

Megemlíteném még végezetül a lemez utolsó, levezető számát, aminek "Kalyani Connection" a címe és engem olyan gitárművészek zenéire emlékeztet, mint Steve Vai, Joe Satriani, Graham Greene, vagy Federico Miranda. Egy rendkívül szívet melengető, szelíd muzsika, telepakolva művészi gitármelódiákkal. Tökéletes ellazító levezetése ennek az összetett , nyüsgő lemeznek.

Be The Change szerintem annyira sűrűn hangszerelt, sokrétű és tartalmas, hogy nem elég egyszer meghallgatni. A bonyolult improvizációk némelyike egyébként sem adja meg magát elsőre, ezeknek ugyanis el kell kapni a fonalát.

A world jazz kedvelők számára kihagyhatatlan album, de mindenki másnak is ajánlom figyelmébe ezt a különleges kiadványt.

Tracklista:
1. Pangaea Rising
2. Ta ka ta ki ta Blues
3. Satyam
4. Ragabop
5. The Grapevine
6. Dharma becomes Alibama
7. Uncensored
8. Bliss Factor - Part I.
9. Bliss Factor - Part II.
10. Kalyani Connection (dedicated to Shawn Lane)


A lemezen szereplő művészek:
Prasanna - elektromos gitár, akusztikus gitár, vokál, konnakol, tala 
Alphonso Johnson -  elektromos basszus gitár, fretless basszus, akusztikus basszus (3,4,6,7,10)
Victor Wooten - elektromos basszus gitár (1,2 5,9)
Shalini  - vokál (3,9)
Andy Suzuki - tenor szaxofon, akusztikus zongora, klarinét, basszus klarinét, alto fuvola, alto szaxofon (3,6,7,9,10)
Jeff Coffin - tenor szaxofon, fuvola, klarinét, szoprán szaxofon, basszus clarinét, alto fuvola (1,2,5)
Ralph Humphrey - dobok, egyéb perkussziók (3, 4,6,7,10)
Derico Watson - dobok, perkussziók (1,2,5,9)

Címkék: prasanna
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://themotherroad.blog.hu/api/trackback/id/tr114713380

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása